در نوشته قبل در مورد اشتباهات امنیتی رایج در وردپرس صحبت کردیم. در این نوشته در مورد اشتباهاتی که در حوزه برندسازی در وردپرس، ممکن است مرتکب شویم، صحبت خواهیم کرد. این عامل‎ها نقش اساسی در تجربه کاربری سایت، بازی می کنند و باید از آن ها به طور جدی دوری کرد.

۱۶. عدم بهینه‎سازی تصاویر

عدم بهینه‎سازی تصاویر

بهینه سازی تصاویر تاثیر مهمی در سرعت سایت، عملکرد و نهایتاً، تجربه کاربری خواهد داشت. اولین چیزی که هر بازدید کننده‎ای در سایت می بیند، تصویر سربرگ هست. تاثیرش، عمیق تر خواهد شد وقتی که به عنوان پس زمینه باشد و تیتر سایت روی آن زده شود.

نتیجه خوب زمانی حاصل می شود که تعادل مناسبی بین کیفیت و کمیت برقرار کنید. کیفیت اشاره به استفاده متنی از تصاویر دارد. تصویر شاخص پست‎های یک وبلاگ، باید مرتبط با مطلب باشد و بتواند با خواننده ارتباط برقرار کند. ممکن است انتخاب یک عکس مناسب نیاز به تفکر زیادی داشته باشد. کمیت نیز اشاره به جنبه‎های تکنیکی تصویر داره. مثل ابعاد، سایز، نسبت تصویر، فرمت و … .

 

۱۷. استفاده از favicon پیش فرض یا عدم استفاده از آن

استفاده از favicon پیشفرض یا عدم استفاده از اون

favicon تصویر کوچکی است که بعد از لود شدن صفحه، سمت چپ نوار عنوان یا تب مرورگر نمایش داده می شود که عامل مهمی در برندسازی وبسایت به حساب خواهد آمد.

شاید برایتان سوال ایجاد شده باشد که چرا اینقدر روی برندینگ مانور می دهیم. دلایل آن به شرح زیر است:

برندینگ در طول عمر سایت رشد می کند. مسلماً اول باید روی محصول و محتوا تمرکز کنیم، تا اینکه بخواهیم وقت و هزینه را روی لوگو و تبلیغات در شبکه‎های اجتماعی بگذاریم. اما این جمله بدان معنا نیست که از برندینگ غفلت کنیم.

حتی اگه یک محصول به درد بخور و شاخص داشته باشید، اگر برندینگ ضعیف و متداولی داشته باشید، کسی به آنتوجه نخواهد کرد. در واقع برندینگ شیوه جلب توجه است.

بعد از اینکه به اندازه کافی محتوا  تولید کردید، روی برندینگ کار کنید. بله، زمان و هزینه تان را روی آنخرج کنید. اگر بودجه به اندازه کافی دارید، بهتر است که یک گرافیست ارزان نگیرید، بیشتر آن ها آماتور و تازه کار هستند.

این بار که لوگو برای سایتتان تهیه کردید، میتوانید از آن به عنوان عکس پروفایل در شبکه‎های اجتماعی استفاده کنید. پیشنهاد می شود favicon رو از روی لوگو بسازید، حتماً نیازی نیست که خود لوگو باشه، چون جزئیات در سایز کوچیک دیده نمی شوند.این اصلاحات، نام تجاری سایتتان را پر آوازه‎تر خواهد کرد.

۱۸. عدم حذف پست‎ها و محتوای پیش فرض

عدم حذف پست‎ها و محتوای پیشفرض

یکی از ایده‎های بنیادین وردپرس، حسی کردن فرآیند انتشار محتوا در وب بود.بر مبنای این ایده، وردپرس یک سری محتوای نمونه، درست بعد از اتمام نصب تولید می کند. این محتوای نمونه کمک می کند که شروع بهتری با وردپرس داشته باشید و حس خوبی از کار کردن با آن داشته باشید. محتوای نمونه ذکر شده، موارد زیر هستند:

  1. پستی با نام “سلام دنیا!”
  2. یک برگه با نام “برگه نمونه”
  3. یک دیدگاه نمونه برای پست “سلام دنیا!”
  4. یک دسته بندی پیش فرض با نام “دسته بندی نشده” برای پست “سلام دنیا!”

این نمونه‎ها را قبل از ثبت سایت در موتورهای جستجو باید پاک کنید . خیلی از سایت‎ها فراموش می کنند این کار را انجام دهند، بر این اساس، هزاران کپی از این محتواهای نمونه در سراسر اینترنت وجود دارد و این واقعاً بد است، فکر می کنید چرا؟ به دو دلیل اساسی:

  1. از آنجایی که محتوای کپی را (سهواً) نگهداری می کنید، رتبه سئوی شما کاهش پیدا می کند، شاید هم به عنوان اسپم شناخته شوید.
  2. خودتون را جای بازدید کننده بگذارید. اگر همچین محتوای تکراری و نمونه را ببینید، احتمالا شأن و شخصیت آنسایت نزد شما پایین خواهد آمد.

راه حل

اگر هنوز محتوای نمونه را پاک نکردید، سریعاً اینکار رو انجام دهید. بعد از طریق وب مستر گوگل، محتوای نمونه را پیدا کنید و در خواست حذف آن از نتایج جستجو را ارسال کنید. با این کار روند حذف محتوای تکراری از ایندکس سایتتان را سریع تر می کنید. برای حذف و یا تغییر نام دسته “دسته بندی نشده” هم قبلاً مقاله‎ای در سایت راهنمای وردپرس، منتشر کردیم که می توانید مطالعه کنید.

۱۹. انتشار پست‎های کامل نشده

انتشار پست‎های کامل نشده

بله درست است، برخی افراد مرتکب این اشتباه می شوند. اگر شما هم جزء آن دسته از افراد هستید، قویاً پیشنهاد می کنم این عادت را ترک کنید. به این دلیل که:

۱- هر بار که پستی رو منتشر می کنید، وردپرس به طور خودکار درخواستی به تعدادی از موتورهای جستجو ارسال می کند تا صفحه مربوط به آن پست را ایندکس کنند.

نوشته یک بار که ایندکس شد، برای دفعه بعد ممکن است مدت‎ها بعد دوباره عمل ایندکس شدن تکرار شود که معمولاً این زمان به میزان رتبه و محبوبیت سایتتان در موتور جستجو بستگی خواهد داشت. در مدت زمان بین این دو عمل ایندکس، شاید پستتان را بروزرسانی کرده باشید و محتوای بیشتر و بهتری به آن اضافه کرده باشید، اما این کار عملاً بی تاثیر خواهد بود تا زمان ایندکس شدن بعدی.

۲- وقتی بازدید کننده‎ای از طریق تبلیغات در شبکه‎های اجتماعی از سایتتان  بازدید کند و  با یک پست نا تمام روبرو شود، ممکن است که سایت را ترک کرده و دیگر به آن سر نزند.

چاره چیست؟

گاهی اوقات امکان انتشار مطلبی  در یک نوبت نیست. بعضی وقت‎ها ممکن است مطلب طولانی باشد  و از طرف دیگر هم وقت کم باشد، یا مطلب به قدری طولانی باشد که  تو امکان ارسال آن در یک پست نباشد چرا که طولانی شدن مطالب خواننده رو خسته خواهد کرد. برای خلاصی از این مشکل، می توانید آن مطلب را به چند قسمت کوچک تر تقسیم کنید و در چند نوبت منشتر کنید. همان کاری که ما در سری مقالات “اشتباهات رایج مدیریتی در وردپرس” انجام دادیم!

 

۲۰. عدم استفاده از طراحی رسپانسیو

عدم استفاده از طراحی رسپانسیو

گوگل به سایتهایی که در نمایشگر موبایل‎ها هم به درستی نمایش داده می شوند، رتبه بهتر و امتیاز بیشتری اختصاص می دهد. در مقابل سایت هایی هم که در موبایل‎ها به درستی نمایش داده نمی شوند جریمه خواهد کرد.برای همین هم قالب‎های غیر رایگان و بیشتر قالب‎های رایگان بصورت رسپانسیو طراحی و توسعه داده می شوند. اگر هنوز وب سایتتان طراحی رسپانسیو ندارد، پیشنهاد می کنیم سریعاً اون رو بروز کنید.

در بعضی موارد اگر وب سایتتون یکنواختی نداره، مثلاً رنگ بعضی قسمت‎ها تو نسخه موبایل متفاوت از چیزی هست که تو نسخه دسکتاپ دیده میشه، این میتونه تاثیر منفی روی برندینگ داشته باشه، بخاطر تناقض! بنابراین شدیداً توصیه میشه از قالب‎های استانداردی که بر اساس استاندارد HTML5 ساخته شدند و رسپانسیو هم هستند، استفاده کنید.

در این مقاله سعی کردیم اشتباهات رایج مربوط به برندینگ وب سایت را بررسی نماییم. موفقیت در تجارت آنلاین به دو عامل مهم نیاز دارد که محتوا و بازاریابی هست.از منظر برندینگ هم، در کنار عوامل دیگر، این دو عامل مهم می باشند.در مورد محتوا، ساختار و آهنگ نوشتن، نقش اساسی بازی می کنند. تکنیک‎های بازاریابی مثل تناوب انتشار مطالب، نوع نوشته‎ها و ارتباط با کاربران، همه و همه روی هم نقش مهمی در برندینگ سایت شما بازی خواهند کرد.

در مقاله بعدی نگاهی به چند مبحث دیگر خواهیم داشت و پرونده این سری از مقالات را خواهیم بست.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

سلام و عرض ادب، بابک نصیرپور هستم. علاقمند به طراحی و توسعه وب. البته گهگداری، با حفظ فاصله، سری هم به بازی‏سازی با تکنولوژی وب میزنم. علاقه مند به AngularJS و WordPress هستم و از اینا مهمتر ترکیبشون با هم هست که میشه قالب های زیبا و Full-Ajax ساخت که هم تجربه کاربری خوبی در پی خواهد داشت و هم به راحتی توسط موتورهای جستجو و ربات های شبکه های اجتماعی قابل crowl شدن هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *