هرکسی ممکن است اشتباه کند. به قول Oscar Wilde: «تجربه نامی است که ما به اشتباهاتمان می دهیم.»

تجربه، معلم بزرگی است و هر کس می تواند نکات زیادی از اشتباهاتش یاد بگیرد. به هر حال نیازی نیست تجربیات دیگران را ما هم دوباره تجربه کنیم و بهتر است که از اشتباهاتی که آن ها تجربه کردند، یاد بگیریم.

در این سری از مقالات، تعدادی از اشتباهات رایج در وردپرس که اغلب تازه کارها مرتکب می شوند را مطرح خواهیم کرد.

۱. عدم پشتیبان گیری

احتمالا تا حالا با خودتان گفته اید که، به دلیل راه اندازی تازه سایت نیازی به پشتیبان گیری ندارید. اما باید بگوییم این یکی از وخیم ترین اشتباهاتی است که می توانید مرتکب شوید و ممکن است به خاطر این کار ضرر مالی زیادی متحمل شوید.کسانی بودند که فقط به خاطر اینکه کار پشتیبان گیری رو به تعویق انداخته اند، هزاران دلار زیان مالی دیده اند.

یک برنامه منظم و روش امن برای پشتیبان گیری، یکی از مسئولیت‎های اساسی هر وب مستری هست. وقتی در مورد وردپرس صحبت می کنیم، اشتباهات برای تازه کارها شاید کم‎تر باشند؛ اما وقتی به اندازه کافی وارد مسائل فنی مثل تغییرات در قالب سایت یا تنظیمات پیشرفته در افزونه‎ها، شوید ممکنه مرتکب خطاهای زیر شوید:

  • ظاهر سایت رو بهم بریزید.
  • حفره‎های امنیتی ناخواسته در سایتتان ایجاد کنید.
  • یا به طور کلی سایتتان با صفحه سفید مرگ مواجه شود.

حوادث غیر قابل پیش بینی رایج هستند و شما همیشه از آن ها در امان نیستید. به هر حال پشتیبان گیری یک اقدام حیاطی هست و باید انجام شود. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که فکر میکنند وردپرس به طور خودکار از داده‎های شما پشتیبان گیری می کند، باید گفت سخت در اشتباهید!

راه حل:

افزونه‎های رایگان و پولی متعددی هستند که هر کدام ویژگی های خاص خودشون رو دارن. اگر می خواهید که چندین سایت وردپرسی داشته باشید، VaultPress می تواند بهترین انتخاب باشد که میلیون‎ها کاربر دارد و توسط شرکت Automatic طراحی و ارائه شده است. چند افزونه مطرح دیگر در زمینه پشتیبانی به شرح زیر هستند.

۲. آزمایش محصولات جدید روی سایت اصلی

آزمایش محصولات جدید روی سایت اصلی

خیلی‎ها این اشتباه به ظاهر بی ضرر رت مرتکب می شوند، در حالی که به معنای واقعی کلمه، ویرانگر است! فرض کنید که یک سایت روی هاست اصلی(و نه لوکال هاست) دارید و طبق راه حل مشکل قبلی، می خواهید که افزونه BackWPUP را نصب کنید و می خواهید برای صرفه جویی در وقت، آن را مستقیماً در سایت اصلی تان نصب کنید.

اگه مشکلی ناخواسته در این بین پیش بیاید و شما بخواهید که سایتتان را برای ساعاتی به حالت offline در بیاورید تا مشکل جدید و ناخواسته را برطرف کنید؟ اجازه دهید چیزهایی که در این مدت از دست خواهید داد را بررسی کنیم:

  1. ترافیک ارگانیک از سمت موتورهای جستجو
  2. ترافیک‎هایی که از سایت‎های دیگه می آیند
  3. درآمد وابسته به سایت
  4. رتبه سایتتان در موتورهای جستجو. وقتی گوگل کسی را به سایت شما هدایت می کند و می بیند که سایتتان آفلاین است، به طور خودکار امتیاز از دست می دهید.

در حقیقت، شما ترافیک و پول را از دست خواهید داد!

راه حل:

اگر می خواید افزونه‎ یا قالب‎ جدیدی را تست کنید، پیشنهاد می کنم، این کار را روی یک کپی از سایتتان روی لوکال هاست و یا هاست اصلی تان انجام دهید.

اگر چیزی خراب شود، خیلی راحت می توانید یک کپی دیگر از سایتتان بگیرید و کار را دوباره از سر بگیرید. نهایتاً وقتی توانستید مورد جدید را بدون مشکل تنظیم کنید و به اصطلاح روی سایت سوار کنید، آن را به سایت اصلی تان ببرید و تنظیم کنید.

 

۳. عدم ایمن سازی داده‎های پشتیبان

عدم ایمن سازی داده‎های پشتیبان

یا به عبارت دیگر، پشتیبان گیری از داده‎های پشتیبان. بله درست خواندید. گرفتن پشتیبان و نگهداری آن روی هارد کامپیوتری تان درست مثل نگهداری آن روی یک DVD خراب هست. مطمئن ترین راه این است که داده‎های پشتیبانی تان را روی درایوهای ابری در اینترنت مثل Dropbox, Box, SkyDrive و … ، آپلود کنید.

ما افزونه BackWPUp یا VaultPress را پیشنهاد می کنیم که امکان آپلود خودکار پشتیبان روی درایوهای ابری را دارند.

۴. عدم استفاده از پیوندهای یکتا

عدم استفاده از پیوندهای یکتا

پیوندهای یکتا، ساختار لینک‎های سایت را مشخص می کند. به طور پیش فرض وردپرس از ساختار زیر برای لینک‎ها استفاده می کند:

www.wprahnama.com/?p=<post-id>

به خاطر بسپاریم که این ساختار همیشه کار خواهد کرد، حتی اگر پیش فرض آن را تغییر دهید. پیشنهاد می شود که از یک ساختار کاربر پسند که حاوی کلمات کلیدی درونش است، برای لینک‎ها استفاده کنید. با این کار، کاربران آدرس لینک‎ها را راحت تر به خاطر می سپارند و موجب افزایش رتبه در موتورهای جستجو هم می شود.

راه حل:

ما در سایت راهنمای وردپرس پیشنهاد می کنیم از ساختار نام نوشته استفاده کنید.

  • برای تغییر ساختار پیوندهای یکتا، باید فایل .htaccess وردپرس قابل نوشتن باشه که معمولا همین طور است.
  • اگر قابل نوشتن نبود خودتان از طریق ابزارهای سرور و یا یکی از نرم افزارهای ftp، دسترسی آن را به ۶۴۴ تغییر دهید.

۵. استفاده از هاست ارزان قیمت

استفاده از هاست ارزان قیمت

اغلب افراد ترجیح می دهند که برای شروع، از هاست اشتراکی استفاده کنند. باید بگویم که هاست اشتراکی در کنار مزایایی که دارد مثل ارزان بودن آن، معایبی هم دارد.

در واقع به همان اندازه که پول پرداخت می کنید، خدمات هم می گیرید.

یک هاستینگ اشتراکی، سرورهایش را با تعداد زیادی از مشترکین به اشتراک می گذارد. در نتیجه یک حمله DDoS باعث می شود کل مشترکین با مشکل مواجه بشوند و شاید سایتشان down بشود.

اغلب این نوع هاست‎ها در صد خطای پایینی برای استفاده بیش از حد از منابع سرور تعیین می کنند که معمولا باعث می شود با کمی فشار آوردن به منابع سرور، خیلی سریع سایت down شود.

به عنوان مثال افزونه Yet Another Related Posts Plugin (YARPP) را در نظر بگیرید. این افزونه دیتابیس وردپرس را برای پیدا کردن پست‎های مشابه به پست درخواستی (مثلاً پست الف)، با پارامترهای برچسب و دسته بندی، پرس و جو (query) می کند. نتایج این پرس و جو هم زیر پست الف نمایش داده می شود. این تکنیک برای افزایش نرخ بازگشت در سایت وردپرسی انجام می شود.

در پس زمینه، پروسه جستجوی افزونه YARPP نیازمند پرس و جو(query) های متعدد و قابل توجهی روی دیتابیس وردپرس است که با افزایش تعداد پست‎های مشابه و تعداد پارامترها، هم بیشتر می شود. در نتیجه، پرس و جوهای بیشتر مساوی است با استفاده بیشتر از منابع سرور و در نتیجه مساوی down شدن سایت.

مسأله این جا است که، down شدن سایت ناخواسته اتفاق می افتد و شما نمی توانید میزان استفاده از منابع سرور را توسط افزونه YARPP محدود کنید (مطمئناً خیلی خوب می شد اگه امکانش را داشتیم).

از طرف دیگر هم شما مسئول استفاده بیش از حد از منابع سرور اشتراکی هستید، منابعی که مشترکین دیگر هم از آن استفاده می کنند! بنابراین هر بار که شما از این منابع بیش از حد مجاز استفاده کنید، سرور به طور خودکار log این عمل را ثبت می کند و با افزایش تعداد این log ها اکانت شما از سمت شرکت ارائه دهنده هاست بسته خواهد شد و برای باز شدن دوباره آن، احتمالا متحمل پراخت جریمه می شوید.

با این تفاسیر بهتر است به دنبال یک ارائه دهنده هاست خوب باشید که صرفا ارزان نباشد، بعدها با افزایش بازدید و ترافیک سایتتان می توانید به هاست اختصاصی(VPS) مهاجرت کنید که دانش و هزینه بالایی برای مدیریت آن طلب می کند.

تبحر در مدیریت وردپرس نیازمند زمان و تجربه زیادی است. این پنج نکته قسمت اول از این سری از پست‎ها بود. در قسمت بعد، از این سری، در مورد وابستگی‎های بین افزونه‎ها، قالب‎ها و جنبه‎های دیگه آن ها صحبت خواهیم کرد. منتظر باشید!

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

سلام و عرض ادب، بابک نصیرپور هستم. علاقمند به طراحی و توسعه وب. البته گهگداری، با حفظ فاصله، سری هم به بازی‏سازی با تکنولوژی وب میزنم. علاقه مند به AngularJS و WordPress هستم و از اینا مهمتر ترکیبشون با هم هست که میشه قالب های زیبا و Full-Ajax ساخت که هم تجربه کاربری خوبی در پی خواهد داشت و هم به راحتی توسط موتورهای جستجو و ربات های شبکه های اجتماعی قابل crowl شدن هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *