آموزش راه اندازی وردپرس شبکه یا سیستم وبلاگدهی با وردپرس

قابلیت چند سایته بودن وردپرس را می توان یکی از بهترین ویژگی های این سیستم مدیریت محتوا دانست که به سادگی امکان ایجاد و مدیریت وبلاگ های وردپرسی تحت شبکه را فراهم می سازد. به عبارتی با فعال کردن قابلیت شبکه دیگر نیاز به نصب نسخه های مجزا نیست و از طریق همان نسخه اصلی می توانید دیگر سایت ها را تحت عنوان وردپرس شبکه مدیریت کنید.

وردپرس شبکه در چه مواقعی کاربرد دارد؟

برای اینکه با کاربرد وردپرس شبکه بهتر آشنا شوید، یک مثال ساده می زنیم: فرض کنید که شما یک گروه هستید که در سه موضوع مختلف فعالیت می کنید و افراد فعال در هریک از موضوعات برای ظاهر و ساختار سایت برنامه ای متفاوت در نظر دارند. درچنین حالتی داشتن ۳ سایت مجزا از هم ، بهترین راه حل می باشد.

حال برای اینکه بتوانید این سه سایت را از یک قسمت مدیریت کنید تا در وقت خود صرفه جویی کنید، می توانید قابلیت شبکه وردپرس را فعال کنید تا از طریق آن علاوه بر راه اندازی سه سایت مجزا از هم، از طریق یک مرکز ، تحت کنترل باشند.

حتی می توانید قابلیت ایجاد بلاگ در شبکه را برای تمامی افراد آزاد بگذارید تا از این طریق یک سایت وبلاگدهی با پلتفرم وردپرس برای کاربران فراهم سازید.

نکاتی که قبل از راه اندازی وردپرس چند کاربره باید بدانید

قبل از هرچیزی باید مطمئن شوید که هاست شما قابلیت ایجاد شبکه وردپرس را داشته باشد .

برای فعال سازی شبکه در وردپرس نیاز به فعال بودن برخی توابع است که دربرخی از هاستینگ ها بر روی هاست های اشتراکی غیرفعال است. درچنین حالتی بهتراست که خودتان هاست اختصاصی تهیه کنید.

حال زمان انتخاب نوع آدرس وبلاگ های تحت شبکه است. در این مرحله شما دو انتخاب دارید:

https://domain.com/site
https://site.domain.com

اگر بخواهید که سایت ها را با آدرس نوع اول ایجاد کنید، در این حالت آنها به عنوان زیر پوشه از سایت اصلی ایجاد خواهند شد و در حالت دوم ، سایت ها به عنوان زیردامنه ایجاد خواهند شد.

انتخاب نوع آدرس باید براساس استراتژی و نیازهای خودتان باشد. نکته ای که وجود دارد در خصوص نوع دوم آدرس است. در این حالت می بایستی حالت ایجاد زیردامنه توسط شبکه را فعال کنید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- وارد کنترل پنل هاست خود شوید (در اینجا cPanel است ) و به قسمت Subdomains بروید.

۲- مانند تصویر زیر ساب دامنه ای با نام * (ستاره) ایجاد کنید.

wildcard-subdomains

نکته: افرادی که کنترل پنل هاست آنها دایرکت ادمین می‌باشد، به دلیل عدم امکان ایجاد ساب دامنه * از طریق دایرکت ادمین می بایستی به هاستینگ خود تیکت ارسال کنند تا آنها تغییرات را اعمال کنند.

فعال کردن وردپرس شبکه

شاید کمی برایتان تعجب آور باشد که بگوییم برای فعال کردن این ویژگی در وردپرس نیاز به نصب هیچ افزونه ای نیست و تنها کافیست کد یک خطی زیر را به فایل wp-config.php اضافه کنید:

define( 'WP_ALLOW_MULTISITE', true );

کد فوق را در هرجایی از فایل wp-config.php اضافه کنید اجرا خواهد شد، اما بهتر است که آن را در قسمتی که خود وردپرس در نظر گرفته است اضافه کنید تا اگر بعدها نیاز به تغییر بود بتوانید به سرعت آن را پیدا کنید. بنابراین کد را بعد از خط

 /* That’s all, stop editing! Happy blogging. */

اضافه کنید.

wp-config

پس از افزودن کد و ذخیره فایل، به مدیریت وردپرس مراجعه کرده و از قسمت ابزارها بر روی لینک “راه اندازی شبکه” که اکنون اضافه شده است کلیک کنید.

در صورتی که افزونه فعال داشته باشید سیستم پیغامی مبنی برغیرفعال کردن آنها نشان خواهد داد، پس قبل از اینکه اقدام به راه اندازی شبکه کنید، تمامی افزونه های سایت را غیرفعال کنید.

اولین موردی که از شما پرسیده خواهد شد، آدرس وبلاگ ها است. دراین خصوص در ابتدای این مقاله توضیحات کافی ارائه شد و اکنون تنها باید گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

network-setup

پس از انتخاب ساختار آدرس ها نوبت به اعمال تنظیمات می رسد. در این مرحله باید برای شبکه خود عنوان انتخاب کرده و یک ایمیل را برای مدیر شبکه وارد کنید.

network-settings

فعال سازی شبکه

بعد از اینکه دکمه نصب در مرحله قبل را بزنید، وردپرس دو بلاک کد به شما خواهد داد که باید آنها در فایل های wp-config.php و .htaccess   اضافه کنید. توجه داشته باشید که کدهای مربوط به بلاک .htaccess   بایستی جایگزین کدهای وردپرس فعلی شوند.

نکته: کدهای وردپرس در فایل .htaccess   با تگ # BEGIN WordPress   شروع و با # END WordPress   تمام می شوند.

بعد از افزودن کدها از محیط مدیریت خارج شده و دوباره وارد شوید .

عملیات نصب و راه اندازی وردپرس شبکه در اینجا به پایان رسید.

اکنون می توانید با مراجعه به قسمت تنظیمات شبکه، ویژگی ها و تنظیمات سفارشی خود را برای شبکه اعمال کنید.

امیدوارم از وردپرس شبکه خود کمال استفاده را ببرید .

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

از زمانی که اولین سایت خودم رو با وردپرس راه اندازی کردم به این سیستم مدیریت محتوا علاقه مند شدم و برای راه اندازی اکثر سایت ها از اون استفاده کردم.

۲ نظرات در حال حاضر

  1. آموزش خوبی بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *